fredag 31 oktober 2008

Isen börjar lägga sig i landet...

...men inte på Sjöarn, där vi får vänta lite till.
Vi börjar bli riktigt bra på rinkbandy för tillfället, men storplanspelet blir ju såklart lidande.
Det är inte lätt att simulera övningar som är viktiga att "träna in", inför seriestart, på en liten rink, det blir lätt väldigt mycket folk på en liten yta. Jon och Henrik gör ett bra jobb och lyckas väldigt bra ändå med det, tycker jag.

På stor plan kan man dela upp träningen i olika lagdelar och fokusera på struktur och detaljer. Detta för att få trygghet i laget.

Det är det vi saknar just nu, vi har ett riktigt bra lag men vi ligger efter när det gäller uppställningen i defensiven och offensiven på stor plan. Den är viktig och det är fullt förståeligt (för mig i alla fall) att vi inte kan hålla ihop hela vägen på matcherna.

Men de senaste 2 matcherna (mot Blåsut och LAIK) var ett stort steg framåt. Framförallt är det skönt med segrar som ger vind i seglen.

I helgen spelar vi mot Kungälv, det blir oerhört nyttigt, där har vi ett lag som har utnyttjat träning och spel på stor plan på ett bra sätt. De har mycket bra resultat på försäsongen, jag hoppas de klarar sig kvar i högsta serien, det ser lovande ut.

Att spela mot bra lag är alltid roligare, det tyckte alltid jag när jag höll på.
Man skärper sig extra mycket och märker fort skillnaden i tempo och spelintensitet.

Jag läste Daniel Gratjovs blogg på Kungälvs hemsida. Där påpekade han en bra sak som stämmer väl tycker jag.
Att Kungälv har de senaste matcherna lärt sig att värdera lägena bättre när de skall anfalla, att de inte går framåt direkt när det passar, utan väntar tills lägena kommer.

Det är vad jag hoppas att vi kommer att lära oss att göra framöver med, men det tror jag kommer med mer storplansträning. Eftersom rinken är liten så är det ju väldigt nära till målet och då väljer man gärna att köra på framåt hela tiden istället för att välja sina anfall.

Mvh Det tredje hjulet.

Happy Halloween med Frillesåsfärger!!!!!!




1 kommentar:

Anonym sa...

KLOKT
Samuelsson, allid viktigt att värdera sina tillfällen att anfalla och att rinkspelet kan man ej ta med ut på stor bana, lycka till i helgen och hoppas att ni avväger när det kan gås till anfall och att ni håller ihop defensiven bra, det kan ni ta med er mot de mindre bandykunniga motsåndeti eran serie.
Happy halloween