lördag 1 november 2008

Härligt med minusgrader…

Sverige: Frillesås-Landa City 07.30 lördag 1:a november:

Slänger ett öga på termometern utanför köksfönstret - minus 5 grader. JAA! ÄNTLIGEN!
Tänk vad någon minusgrad kan värma i ett bandyhjärta… När många tänker "Idag kan det va halt på vägarna", ser jag bara hur nedräkningen till bandypremiären på Sjöar´n har börjat!

Tar bilen efter frukosten bort till Familjen Börjesson. Vi lägger upp taktiken för bandyskole-premiären i slutet av november. Jag har med mig reklamvisitkort om bandyskolan som vi skall lägga ut i leksaksaffärer etc, där många barn rör sig. Vi kompletterar det även med A3 affischer, tidningsannonser samt utskick till varje elev i rätt ålder i många skolor runt om i kommunerna.

När jag kör ifrån Börjessons kommer jag att tänka på en parallell mellan min militärtjänst och bandyskolan… Jag gjorde min tjänst som befäl på pansarpluton och där fick man lära sig att vi var bataljonens ”ryggrad”. Och lite av en ”ryggrad” är ju faktiskt bandyskolan för FBK Det som börjar med lek o skoj, resulterar faktiskt i att man får följa många av barnen med klubba o boll, genom alla ungdomslagen, till att kanske avsluta med en plats högst upp i vårt A-lag...

Passerar Frillesås Downtown på väg mot Sjöar´n. Inte mycket rörelse i samhället denna Allhelgonahelg. Men på mossen råder det ingen vilodag! Träffar de bägge Green Farmers grabbarna Lasse o Daniel, som laddar inför säsongspremiären med att hjälpa klubben få ett vackert stensatt golv under vår Nya Grillhörna!
I sann Green Farmers anda har grabbarna precis intagit sin frukost: Yoggi Yalla + Norrlands Guld!!



Lite längre bort i solen finns en arbetare till som känner av att bandypremiären snart är nära. Vaktmästare ”Linus” har grävt upp marken ca 25 meter för att få bort den ”swimmingpool” som vi aldrig självmant har önskat oss, men som alltid bredde ut sig på 50 kvadrat mitt framför sliprummet under regniga vinterdagar…

Jag vandrar bort mot speakerbåset på långsidan och stannar till en stund i solen. Det är en speciell känsla som infinner sig när man besöker en bandyarena under hösten, innan isen är spolad och målen o sargen fortfarande står upplockade på läktaren. Men blundar man några sekunder plockar hjärnan fram bilder ifrån intryck av den gångna säsongen ute o runt isen, som gör att man påminns om ”tjusningen” med bandy!

Kommer att tänka på min fars ord när jag står där. En morgon på sjuttiotalet vid frukostbordet… Min far, som var starkt engagerad i Västanfors Bandy, hade precis läst en artikel i lokaltidningen, där rubriken löd:
- INNEBANDYN LOCKAR FLER UNGDOMAR ÄN UTEBANDYN!
Jag hör min far mumla bakom tidningen: - Springa runt i ”socki-plast” på fötterna med en plastklubba i en varm gymnastiksal! Det blir inga riktiga män av dom pojkarna…”

Om jag hade kommit ihåg min fars ord bättre, hade jag nog aldrig ställt frågan till PR-chefen för svenska mästarna i innebandy Warberg IC, när jag under en fotbollsmatch i somras träffade honom. Jag förklarade för honom att jag såg framför mig ett PR-jippo där FBK lånade ut skridskor o utrustning till WIC och så möttes vi ALLSVENSKA FBK mot Warberg IC en härlig vinterdag på Sjöaremossen! Hans svar blev snabbt o kort! - Det där med skridskor på fötterna kan vi nog glömma…

Väl mött i vinter!
/Lars-Johan Svanström

Inga kommentarer: