onsdag 19 november 2008

Blött vatten, Torrt vatten

Okej, då var det avklarat, seriepremiären hemma vart en bortamatch mot Jönköping.
Jönköping löste det hela mycket bra som kunde arrangera matchen och byta datum med oss.
All heder åt Jönköping.
En av reservplanerna var att vi skulle ha spelat hemma ikväll den 19:e istället, men det har ju visat sig att det inte hade fungerat heller!

Matchen i lördags då:

Min första seriematch som ledare på sidan, oerhört nervpirrande, t.o.m. på slutet då vi ledde med 5-0.
Då ville vi hålla nollan, det fixade vi, med tur och med ett bra försvarsspel.
Martin höll därmed nollan för första gången i Allsvenskan!!!!!!!!!!

De första 25:
Jönköping var oerhört rappa första 20 minuterna, det var väntat, de såg oerhört bra ut denna period och hade fina spelintentioner. Under denna period slapp vi undan några baklängesmål, men det var oerhört nära några gånger.
Men bollen skall in i mål och det lyckades inte Jönköping med! Mitt i pressen får vi en halvchans som inte kan förvaltas bättre av vår kapten Andy. Vi gör 0-1 och det målet var oerhört viktigt för oss!

Andra halvlekens första 20:
Jönköping trycker på men skapar inte mycket konkreta målchanser.

Matchen är slut:
Jönköping hade inte mycket till målchanser i andra halvlek, då tog vi över matchen, de sista minuterna fick de några chanser men vi reder ut det!
Jönköping imponerade inte på sina hörnor, de hade 12 men hade nog ingen på mål. Där hade de inget flyt!

Jag är ju gammal försvarare (back libero i hela min karriär). Min pappa var alltid och kollade på mina matcher som junior i Västanfors, han sa inte mycket om hur jag borde spela men en sak sa han som gjorde att jag aldrig försökte mig på att bli halv/mittfältare/forward:

– Min son, bli aldrig bollhållare.

Ett klokt tips som är lättast att följa om man är back eller libero.

Jag tänker därmed berömma lite försvarsinsatser under denna säsong. Jag delar in matchen i 4 perioder
1. Halva första halvlek
2. Första halvleks slut
3. Halva andra halvlek
4. Andra halvleksslut

Mot Jönköping skulle jag vilja ge dessa betyg.
1. Honken, gör en grym kämpainsats! Fick spela Libero i 10 minuter under denna period.
2. Martin G, bra höjdläge som back. Fina brytningar på högerkanten.

3. Daniel E, bra med bollen efter isen och har några "februariträffar" på tennis.
4. Den ger jag till Kent och Daniel E, Kent hoppar oftast in som back och gör det jättebra. Daniel fortsätter i god stil och orkar hela matchen.

Avslutningsvis:
Isen på Sjöarn är inte uppe än, vi får svårare och svårare att ge bra förutsättningar för spelarna med att träna på stor plan. Jag hoppas innerligt att vi får till isen nu. Heroiskt att vi vinner över Jönköping med våra träningsförutsättningar!
Igår körde spelarna spinning!
Förhoppningsvis får vi till en träning på stor is innan Nässjö! Eller det är ett måste!

Jag avslutar med ett bra uttryck som vår lagkapten i Västanfors B-lag alltid sa i halvtid när vi ledde matchen.

- Kom igen grabbar, nu går vi ut och tappar det här!

I 90 % av fallen gjorde vi det också.
Mvh Niclas Samuelsson

Inga kommentarer: