tisdag 1 december 2009

6-1 igen!

Men där tar likheterna slut - förutom underlaget.
För andra gången på två dagar råkar jag ut för samma förkrossande, men glädjande, slutresultat. Inte bara på Sjöaremossen utan även på Scandinavium i måndags kväll...

Indianerna spelade mot Super-männen (?) med stora S på bröstet - Södertälje. Men Frölunda var tuffare på isen från start och matchen kändes punkterad redan efter 5 minuter då fyrverkeriet bakom motståndarkassen bröt ut för andra gången på kort tid. (Det där vore väl nå´t på mörka Moosen efter varje hemmamål?!)


Nu vet ju även jag att det kan vända snabbt och att det ju är lika intressant hela tiden, men mitt intresse för vad som försiggick på isen svalnade rätt så kvickt en stund. Tyckte t.o.m att det såg himla seeegt o trångt ut, så jag drömde mig tillbaka till lördagens drabbning på Sjöarn och började jämföra. Den tycktes just då slå hockeyn med hästlängder vad gäller fart o fläkt! (nu blir nog många jädrigt arga på mig - jag tar den risken o hukar...;)

Såg matchen på Sjöarn för mitt inre med lååånga härliga skridskoskär, lååånga pass, mycket syre, "högt i tak" med en del lobbar. Att hockeyn numera också lobbar in anfallen med pucken såg rätt puckat ut, om jag får säga så.


En annan sysselsättning blev att kolla in alla reklamskyltar och arrangemanget runtomkring över huvudtaget. Lite smått fördärvad i hjärnan som jag är nu efter att ha ordnat upp våra sponsorer i snygga rader både på hemsidan (snart klart) och i matchbladet igen, blev jag intresserad av vad indianer o flammor kan ha för gemensamma vänner... Jo, bland alla dessa namn (flera hundra) hittade jag tre som även Frillesås kan glädja sig åt - SEB, Länsförsäkringar och Öhrlings. Alltid nå´t.


Och bara tre fotografer såg jag!!! Hos oss var vi minst sex i lördags, fritt utplacerade runt isen. Dessa var placerade i en egen liten hage, längst ut på sidan om spelarbåsen. Och hade jag haft kameran med mig, så hade jag definitivt fotat dom! De hade hjälmar på huvet!!! Ja, det är ju jättesmart på alla vis, MEN det såg KUL ut! Och alla tre vände sig samtidigt i sidled och följde spelet med sina långa objektiv, precis som en tennispublik gör. Jag satt där o smålog en stund mellan popcornen... :) De såg ut som Knatte, Fnatte o Tjatte, eller nå´t...

Men det är nog något att ta efter - och helst med galler också...
Här finns ett skrämmande exempel som min namne råkade ut för: "Synen gick inte att rädda"


I sekretariatet satt minsann tio personer. TIO! För att hålla ordning på en match med 12 spelare totalt på plan! Alltså, med all aktning, men vad GÖR alla där? Då sitter ju ändå speakern på annat håll, uppe vid taket med ett gäng kompisar. Och på planen fanns fyra domare. FYRA! Herregud! Där måtte inte bli ett enda fel... Där BÖR inte bli ett enda fel....! Men väldokumenterat!

Skänkte Green Farmers en tanke också när Goa Gubbar drog på som värst. Tycker GF kan sträcka på sig! De utgör åtminstone ca 5-10 procent av åskådarna på våra matcher. Frölundas klack hördes visserligen oavbrutet, och det ska de ha all heder för, men med dryga 9000 i publikum utgjorde de inte mer än högst 1 procent. Go GF!

Men det är varmt o skönt att sitta o slöa på läktaren, fast jag saknade himlen. När Frölunda ångade på i andra perioden var det riktigt roligt, men tredje perioden var det mest stök o bök. Jag blir alltid lika fundersam/trött o himlar med ögonen när vuxna karlar, som ofta är proffs, ska börja buckla på varandra som om vi vore på en lekplats gjord för folk som är mycket yngre. Det roar mig inte alls - det är bara... ja, jag vet knappt... Och klacken ropar "Hela laget"" ??!!! Suck. Nä, "stå upp som en riktig man!" i stället :)


Nu satt jag ju inte och led på något vis - tro inte det! Idén var min! Hockey är också kul - det är ju en lagsport! Och det är alltid lika härligt att vara en bland många som kan föra ett himla liv! Men man får lite ont i magen - popcorn o choklad är inte lika gott som Sjöarn´s hamburgare...

Så som enfaldigt enväldig domare slutar min jämförelse med 6-1 till FBK, bandyn och Sjöaremoosen! Keep up good work! (och heja Frölunda! ;)

/wEbba





.

Inga kommentarer: