tisdag 17 november 2009

Som att komma hem

Lördag 14 november, Sjöaremossen
(eller Sjöaremoosen som jag skrev fel i nyheten före matchen, haha -
- får bli ett nytt begrepp)



Det första jag hör när jag kliver ur bilen på parkeringen är den numera världsberömda dansbandsmusiken som ljuder ur högtalarna i skogen. Den softa uppvärmningen är alltså inte slut än...

Med snabba kliv över pölarna närmar jag mig ingången och slänger en blick på Frillesås Bandys Vänner på väggen utanför. Vad kul! Vi har blivit fler! Snart räcker inte tavlan till längre. Och vi som började med en som var hälften så bred som den som sitter där nu... "Någon" (inte jag) behöver handla träskiva, måla och skruva lite till...

-"Tjabba, tjena, hallå!" Innanför den lilla, lilla luckan sitter Mikael gömd bakom en trave med matchblad, laddad med biljetter, säsongskort och växel. Alltid lika glad! Kassörer gillar när det ska bli tillskott i kassan. :)

Innanför "dörren" blir det stopp direkt! Hasse B (alltså Blickander - hur ska vi hålla ordning på det här?) befriar mig omedelbart från lilla lådan under min arm, full med souvenirer som översomrat hemma hos mig och som varit fotomodeller i min tillfälliga uterumsstudio i somras... Samtidigt hinner jag krama om både Erland o Elsie, Urban B, Christina och Stefan innan Erland J tjoar till inifrån den andra lilla, lilla luckan. Han vill snacka matchsponsorer...

Innan jag kommer vidare anländer Anna "Everysport" G med laptopen in genom porten. Kul! Vi har inte setts sedan kräftskivan i augusti. Tror jag. Kan vara riktigt knivigt att hinna träffa sina goda vänner. Tur att vi har bandyn ihop - åtminstone än så länge...


Bara så ni vet - i rättvisans namn här på Mooosen - sitter givetvis
Sunväras logga på andra sidan...


Vidare mot köket ('rondellen', om ni minns)!
Där huserar Carina och Stina tillsammans med föräldrarna i U10-11 som ska grillas idag - jag menar grilla (fast jag tror Roger håller med mig - vid grillen är det hett!). Gömmer min kameraväska och alla överflödiga kläder på 'säkert' ställe, tar Nikon i ett stadigt tag och går ut på dagens "jakt".

Fast det är gott om tid - jag hinner snacka skit med lite fler innan eldarna tänds. Ser att Martin C springer runt lite för sig själv och laddar inför matchen. Det gjorde han ju bevisligen riktigt bra, grabben!

Pratar lite med Putte och sedan lite med Putte (Blickander o Lindstrand) om web o sjukvård (!). Och Ragge känns längre än vanligt där han går omkring med skridskorna på (med rosa skridkoskydd! :) Generalen Lars-Johan går runt och kollar o kollar - han verkar nöjd med sina nya "stjärnor" på vinstbordet, i alla fall. Och de nya skyltarna o flaggorna nere vid vägen, förstås. Bus gör sig bra på bild!

Lite rörigt är det allt och det planeras överallt vem som nu skulle göra vad. Det är lottförsäljning och bolltjuga och souvenirer och grill. Minst.

Nu ljuder ABBA ur högtalarna och Ann-Sofi, Taina o Lennart knallar bort till sekretariatet. Ismaskinerna (Håkan o Linus) skyfflar envist undan vatten och plötsligt står Gösta J framför mig och jag får en ny bamsekram! Mycket skratt och glada utrop blir det! Vinkar lite på Linus som också alltid är lika glad, så tro sjutton man blir glad! Härligt glad! :)

Det dröjer inte länge till nu... Publiken strömmar in, Green Farmers gör sig redo och samtidigt som Flammorna åker ut på isen och in i dimman, ljuder "Morgonmåsen" ut ur högtalarna.

Och då slår det mig - det är nu, precis nu, som det känns som om man kommit hem igen...

CU!


/wEbba


.

Inga kommentarer: