onsdag 3 december 2008

2*(3-4)= 6-8=-2

Då har vi dragit på oss 2 förluster enligt matteformeln ovan.
Två uddamålsresultat som ger oss minus mot toppkonkurrenterna på ett snöpligt sätt.

Nässjömatchen:
På denna match var jag närvarande och det var en tung förlust, då vi hade dem i den berömda säcken. Men någon i Nässjö hittade öppningen, de vände på matchen och lyckades hålla undan.

Här spelade vi bra med mycket mera enkla passningar till varandra och bra idee´r.
Men tjusningen med bandyn (tyckte det var tjusningen när jag spelade, men det är ingen tjusning med det när man är ledare numera!) är att små tillfälligheter kan vända en match.
Vi fick 2 utvisningar, samtidigt som Nässjö var väldigt på gång i början på andra halvlek. De missade 2 frilägen direkt i andra halvlekens början (Martin räddade i alla fall en). Men under utvisningarna fick de utdelning på deras press, på 5 minuter gick de från 1-3 till 4-3. I slutet av matchen hade Nässjö 2 man utvisade samtidigt men då kunde inte vi göra samma vändning. Då backade Nässjö hem med hela laget och höll undan utan att vi skapade allt för heta chanser. Matchen påminde en hel del om Jönköpingsmatchen men här hade vi inte turen med oss.

Försvarsinsatserna:
1: a halvlek: Niklas Stridh jobbar enormt bra i styrningen, det är också försvarsarbete.
2:a halvlek: Här var vi stabila, under de 5 minuterna vi tappade matchen var det tufft. Men Johan S var en av de utvisade och det visar sig ofta att han är mycket betydelsefull i försvaret. En grym ytterhalv som har det mesta som en halv skall ha plus att han är brytsäker, det är inget som är naturligt för en halv.

Surtematchen:
Jag var inte närvarande på Sjöarn på denna premiärmatch tyvärr!
Nu i efterhand, när jag hört hur matchen gestaltade sig, så känns det som att jag inte hade klarat av denna match om jag hade varit på plats. Sådana förluster är bara för mycket och inget jag unnar något lag.

Jag har faktiskt varit med på en sådan match där vi vann istället. Det var faktiskt också mot Surte men på Jennylund. På den tiden hade Surte 4:a ryssar. Det var 1997 och vi kvalade till Högsta serien (då Allsvenskan) med SK Höjden (numera Gais). Matchen stod 3-3 och vi fick en hörna och det var det sista som hände i matchen sa domaren till alla spelarna. Håkan "bazooka" Olsson klippte in hörnan och vi vann med 4-3, det var oerhört skön seger.
Vi hade Roger Knöös som spelare i Höjden då, det räckte långt i den serien.

Jag måste ta upp den matchen här som plåster på såren, men jag vet att den bara "plåstrar om mig", ingen i Frillesås.

Men i grund och botten så tar jag hellre en uddamålsförlust där vi har spelat en jämn match än att vi får en klar förlust på oss. Det känns som att vi är på rätt linje men att vi måste få upp tempot på träningarna och träna rätt saker.

En icke namngiven spelare i Höjden sa annars så här efter en match vi hade -97:
"Jag förlorar hellre med 3-6 och jag gör alla 3 målen, än att vi vinner matchen med 4-3 och jag gör inget!". En sann lagspelare har talat.


PS. Jag har insett att jag är en kulturarbetare i år, se nedan.



En klassisk korvmoj, grymt fin!
Står på Skogsvallen i Nässjö, det är kultur det!
Min arbetskollega, som är från Nässjö, påstår att förr i tiden så torkade man av bänken och allt inne i "mojen" med disktrasan som doppades i korvspat. Allt för att få till den fina odören.


/Team ledar´n.

Inga kommentarer: