måndag 1 december 2008

gastboken-at-fbk

Helgen blev i mångas ögon helt bedrövlig. I fredags förlorade FBK snöpligt i slutminuterna och på lördagen lämnade FAIK w-o... Ujujujuj - inte bra... Men det blev på något sätt match ändå!
I gästboken!

Före Internets tid kunde man på bättre kalas ibland råka ut för att få skriva en liten snutt - helst på vers - i en gästbok. En helt vanlig bok alltså, med blanka sidor att skriva på med vanlig penna...
Ja, jag vet det låter inte klokt... ;)
Snutten handlade förstås om värdens suveränitet och om hur bra allt var för gästerna - allt från maten till sällskapet vid bordet. Kvitt vicket, om man tyckte så egentligen... Slutklämmen bestod i ett unisont "Tack!" som sedan undertecknades av alla deltagare på tillställningen genom att boken skickades runt... Och alla var lika glada över att någon annan än just de själva skrivit en text till värden (för att kunna samla tankarna till en bra vers tog jag alltid med mig boken in på toa... funkade skit-bra - haha).

Numera är Gästbok = "Oftast anonym insändarsida på någons webbplats".

En del andra klubbar har ibland frågat mig - med en viss oro i rösten - hur gästboken funkar hos oss i FBK. Jag kan alltid stolt svara att här funkar det alldeles utmärkt! Och det tycker jag! Här har det aldrig "ballat ur". Ingen som kastar alltför stora pajer eller hoppar på folk. Har med min "makt" raderat ETT inlägg under ca ett års tid. Visst - man kan ibland bli förvånad över vad en del kläcker ur sig, men inte mer...
Att kunna vara anonym i en gästbok kan locka fram både det ena o det andra. Bakom signaturer som Besviken, Undrande, Orättvist, Blå, Vit, Röd m.m. m.m. sitter någon som äntligen plockar bladet från munnen. Alla vill tycka något, men vill sällan annonsera med sitt namn. Och det är enkelt att göra ett inlägg när ilskan, eller för all del glädjen, faller på. Helt OK! Gästboken lever!

Gästboken är den överlägset mest besökta av alla våra sidor! HÄR kommer det kosta kosing att få annonsera! (tips till styrelsen:)
Men kanske vi ska byta namn på fenomenet, för vi vet ju inte vilka våra gäster är... Jag har sällan skrivit i en gästbok (bok!) där värden inte vet vem jag är när jag är där. Än mindre sett mig. Förslag på nytt namn? Bra som det är?

BTW - Du Stridh! Platsen på förstasidan kostar blod, svett o tårar och kanske något mål till helgen också, så det blir lite glada miner i Gästboken igen...;) Om det funkar får du en vecka till...

/wEbba:)

Inga kommentarer: