onsdag 11 februari 2009

Ena dagen upp andra ner.

Matchen mot GAIS:

Matchen börjar med vackra fyrverkerier som tyvärr gör att vi måste spola om isen.
Det borde inte vara alldeles omöjligt att kolla upp innan hur det blåser och därmed skjuta av raketerna på ett annat ställe för att slippa saker på plan? Men det var bara i ena hörnet så det gick hyfsat snabbt.

Annars var det bra förhållanden, fin bandykväll med härlig inramning. Lars-Johan har radat upp marschaller hela vägen upp till Sjöarn. Mkt bra initiativ och gör ju besöket för publiken ännu mer gemytligt.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är GAIS fruktansvärt starka i medgång, därför var det ju oerhört olyckligt att de gör mål efter mindre än en minut, inte bättre för oss att den skadefrie Peter Hellström (som gör sin första seriematch på flera månader) får göra det målet. När jag såg att Hellström skulle vara med igår kände jag direkt att matchen kommer bli svår för oss. De får en extra tyngd i anfallet och han är jobbig att möta i försvaret. Han fick bra hjälp på andra och tredje bollarna av lagkamraterna. Men visst, det var mycket långbollar från GAISarna. Nr 33 Ante Grip på halven bör vara trött i axlarna idag.
Jag tycker även deras libero nr 17 Victor Wareborn var mkt bra och var helt enkelt prickfri längst bak. Sen att de har Erik Claesson (som, enligt mig, faktiskt är snäppet vassare på att skjuta än våran Jarno), gör inte saken enklare. Han är nog lika bra som storebrorsan Jonas var på att skjuta. Eric spelar back men leder nog ändå deras skytteliga.

Vi då, jo vi saknade Stridh även på planen idag. Han hade behövts därframme med lite mera tyngd och explosivitet.
Vi har inte en enda målchans i första halvlek. Då var vi verkligen uddlösa, men jag tyckte i alla fall att vi försökte, men Gais var för bra. Vi skapade inte ens en hörna.

I andra får vi den start vi vill ha eftersom vi gör ett tidigt reduceringsmål på straff. Sedan trycker vi på en del, tyvärr så får vi en utvisning under denna period plus att Johan sitter 5 minuter på våran bänk pga att han måste slipa om skridskorna. Johan är en av de bättre i vårat gäng idag. Sen gör Gais ett riktigt skitmål, dvs 1-5 i den 67:e. Då de får åka igenom på en hörnkontring och ganska enkelt sätta dit bollen. Det var verkligen spiken i kistan.

Gais gör en kanonmatch, helt klart, det skriver de ju själva om på sin hemsida, se nedan länk:

http://www.gaisbandy.se/sasongen.aspx?view=games&id=1119

Stjärnanmatchen:



Stället var fullt av ryssar, 5 på plan, en tränare plus ett gäng rysktalande ungdomar på sidan. Sedan hade de 2 finländare på planen också.

Är det Tjernobyleffekten! Klart man blir rädd! Är det så, pga strålningen, att man först förvandlas sakta men säkert till ryss, sedan, när förvandlingen nästan är fullbordad, blir man en komplett rysk bandyspelare :-).

Annars såg jag att man kunde sitta inne i simhallen i badkläder och titta på matchen. Det vore ju ett fint koncept att använda sig av. Sitta i bubbelpool och se bandymatch live! Där hade jag unnat Kent och Bengt en plats, det är de värda efter allt slit de lägger ner under säsongen.

Här gör annars spelarna en kanonmatch, och andra halvlek är en av de bättre vi gjort så länge jag varit med. Vi var bra i första halvlek med.
Det lossnar för Jarno igen och han gör 3 mål. Ett mål görs av Daniel Nilsson. Nu så här i efterhand har jag insett att Daniel var inblandad i alla våra 4:a mål.
Vid första målet är det Daniel som skapar straffen
Andra målet gör han på hörna (viktigt mål!)
Tredje målet spelar han fram Jarno som skjuter ett kanonskott förbi sin finske bandykompis i Stjärnanmålet.
Fjärde målet är det Daniel och Jarno som skapar hörnan som sedan Jarno slår in.


Roligt att bryta deras långa hemmasvit utan förlust, matchen var speciell då jag och Stridh var coacher, med god hjälp av Kent och Bengt såklart. Niklas har ju tränarinstinkterna i generna, det märktes. Han bidrog mkt till att vi vann matchen.

Om denna seger var en liten skräll så var även segraren i våran frågesport i bussen också det. Jag nämner inga namn, men tidigare tävlingar hade han inte imponerat, men nu vart det en klar vinst.
Vi har haft samma domare i båda matcherna ovan. Här håller nog inte alla spelare med mig, men jag tycker att han har varit väldigt bra i båda matcherna. Jag har inget att påpeka om alls. Bra blick, blåser inte sönder matcherna, låter därmed matcherna få lite flyt.
Men jag har ändrat mig numera när jag är ledare, som spelare tvekade jag aldrig att påpeka domarens misstag gärna och tyvärr ganska ofta. Så jag erkänner att jag nog skulle kunna ha annan åsikt om jag spelade.

Laik på lördag kl.15 i Lidköping, inte mkt att säga förutom att de har allt att förlora, vi har allt att vinna. Tänk om Laik får kvala mot Villa, det bör bli ett häftigt möte. Men Villa bör ändå klara av det hyfsat enkelt i så fall.


PS.
Här ovan ser ni en bild från Västanfors IP för 2 veckor sedan, här pratar vi snöhög för barn. Eller rättare sagt bergskedja! Men i matchen mot Gais var det en rejäl snöhög på mossen med, ett bra alternativ för barnen. Kan inte vaktmästarna bygga ett snölandskap med grottor etc. i högarna. Så kan vi ha ett lekland vid planen så att vi småbarnsföräldrar kan koncentrera oss på matchen.
Mvh Lagledarn
.

Inga kommentarer: