onsdag 28 januari 2009

1 vinst 1 förlust och ett VM guld!

Nu har 2 matcher och ett VM guld passerat sedan jag skrev sist.
VM-bandyn var rolig att se, ryssarna är grymma att se då alla är urstarka med skridskor och boll, alla vill och kan ha bollen också!
Jag har själv spelat mot Svechnikov (6:an i Ryssland), han måste vara 40 år numera. Han spelade då i Ljusdal och han ”var” hela det laget, han gjorde precis som han ville mot oss i Kungälv, grymt kul att spela mot honom med då insåg vi hur bra vissa spelare verkligen är!
Han accelererade oftast för fort för sina medspelare också, så han fick vänta in dom ibland för att servera dom en liten lätt genomskärare till någon som vart helt fri med målvakten. Han är utan konkurrens den bäste jag spelat mot.

Annars så åkte vi på pumpen mot Surte, jag fick stå på läktaren och se matchen (inte bra, då vi bara förlorat en match när jag varit med på bänken, Nässjö borta, bra trender får man inte bryta :-), det var intressant och man får en helt annan syn på matchen. Jag tycker Surte var lite vassare i sina attacker plus att Thella gör en bra match som libero och han snackar mycket med sina lagkamrater i försvaret.

Otterbäcken var en sån där regnmatch som blir som den blir, men det var en oerhörd hets mot domaren från bänkarna. Det är ofta det tycker jag, inte roligt för domarna. Det är en svårdömd sport. Jag föredrar domare som blåser så lite som möjligt, som Nystedt i Surtematchen och Kristiansson i matchen mot Nässjö. Då blir det alltid bra fighter, där domaren inte avgör. I rugby protesteras det aldrig mot domslut, det är en helig regel i den sporten.
Annars så snodde vi båda poängen i slutet m.h.a. David Emretsson, det var skönt!! Kunde ha gått hur som helst!

Nu till lite siffror, hemmastatistiken i serien t.o.m. den 27:e januari:

Lag, antal matcher, vunna, oavgjorda, förlorade, (målskillnad), poäng
Surte 6, 6, 0, 0, (47-12), 12poäng
LAIK 6,5,0,1, (44-23), 10poäng
GAIS 7,4,2,1, (41-24), 10poäng
Stjärnan 6,4,2,0, (25-15), 10poäng
FBK 6,3,1,2, (27-19), 7poäng
Nässjö 6,3,0,3,(17-17), 6poäng
Tjust 7,2,1,4, (31-41), 5poäng
OBK 6,2,0,4, (23-33), 4poäng
Jönköping 7,2,0,5, (22-33), 4poäng
Blåsut 7,2,0,5, (26-44) 4poäng

Surte har sex segrar och är därmed obesegrade hemma. De är betydligt mänskligare på bortaplan.
Obesegrade hemma är även nykomlingarna Stjärnan. Den bortamatchen blir inte enkel för oss, de har 4:a ryssar och 2 finländare.
GAIS enda hemmaförlust på Heden är mot oss!
Mvh NSa

Inga kommentarer: