torsdag 15 januari 2009

Corner shooters



Halloj!
4:e raka segern i serien bärgades i lördags mot Jönköping!

Detta visste vi skulle bli en tuff match och Jönköping började bra samtidigt som vi inte alls ställde upp för varandra och kämpade som ett lag som vi gjort i de tre matcherna innan.

Jönköping tänker på defensiven i första hand (Det är inte prio 1 för GAIS, LAIK och Blåsut), helt naturligt för dem, de måste kriga om varje poäng. De hade en grym start på matchen där deras högerhalv nr.22 Håkan Ankar gör 3 mål den första kvarten.

Efter det tar vi "Time Out" och Henrik säger några väl valda ord och efter det vänder matchen. Det känns även som att Jönköping fullt förståeligt inte riktigt kan hantera sin ledning efter det utan tappar spelet helt.

De börjar tänka bakåt och i andra halvlek har de nog egentligen inte en enda riktig målchans.
I bortamatchen mot dem så var de oerhört uddlösa på hörnor och de var inte mkt bättre denna match heller. De gör ett mål på hörna men de bör slipa mkt mer på fasta situationer. Jag återkommer mer till det längre ner.

Men efter vår "time out" så vaknar hela laget och det börjar bli fart på det hela. Men som sagt, Jönköping försvarar sig bra hela matchen så matchbilden var väntad. De har även en bra målvakt som står upp så länge som möjligt och gör många fina räddningar i första halvlek.

David Emretsson var grym denna match enligt mig, han var den ende som hade rätt inställning från början. Förresten så är han en sådan sorts spelare som alltid har rätt inställning. Han är oerhört nyttig därframme och jobbig att möta som försvarare, ger sig aldrig! Något för många att ta efter.

I halvlek har vi 3-3 och i andra halvlek gör vi 4 mål där Daniel Nilsson är inblandad i all de fyra målen. Han är helt klart en matchvinnare när brorsans serverar honom de rätta bollarna eller om det är så att det är han som skall åka rätt. Det där vet jag att bröderna inte är överens om, de brukar kunna diskutera detta emellanåt.



Magnus Hyle´n gör återigen en kanonmatch som back (se ovan).

Annars så håller vi vår statistik på så sätt att vi fortfarande inte släppt in mer än 4 mål i någon seriematch denna säsong.

Dagen efter spelar Farmen mot Vargön och förlorar, men har gjort en bra säsong hittills.
Det finns bra spelare underifrån, helt klart.

Jag har 2 viktiga grundstenar när jag tänker på laguttagningar:
1. Inte flytta runt för mycket i lagdelarna mellan matcherna. Har man satt laguppställningen så bör de spela 3-4 matcher för att spelarna skall få trygghet att våga göra misstag ibland men att de inte blir petade för det.
Vi lär ju känna varandra som spelare efter ett tag och då vet man sina medspelares brister och svagheter på plan och kan därmed börja täcka upp för honom i de situationer som man vet att han inte hanterar så bra.

Detta känner jag att vi har kommit in i just nu, vi känner varandra, försvaret är i princip helt nytt sedan förra året, det är bara Martin Gustafsson som spelar på samma plats som förra året. De börjar komma i ordning nu.
Vi har haft samma uppställning sedan seriestarten.

2. Denna är motsatsen till 1:an, därför är det extra intressant att få ihop det.
De som är strax utanför matchtruppen måste ändå få vara med och känna suget och få spela ibland för att få chansen och själv kunna utvecklas. Men som sagt det är inte lätt att få ihop detta, det är nog därför 1:an går före för mig. I denna situation har jag ofta varit i som spelare när jag var yngre, att alltid vara 15:e man, som fick vara med på uppvärmningen, men sedan inte få vara med och spela sen. Man blir lite grinig på allt då, men det är bara att knyta handen och komma igen och verkligen ifrågasätta uttagningen med sin tränare, det ska man göra!

Nu vart detta en hel roman men jag avslutar med att jag var och kollade på Kungälv-Edsbyn i söndags.
Det är små marginaler i bandy och om Kungälv hade haft lite kyla och tur så hade det kunnat bli en jämnare match målmässigt, men att de skulle få med sig några poäng hade de nog inte klarat ändå. Det är på denna match jag inser hur viktigt det är med bra hörnskyttar. Edsbyns 3 första mål är på hörnor och det är inga dåliga skott heller! De har väl en 4-5 spelare som kan skjuta från båda hållen vilket gör det omöjligt att veta vem som skjuter i vilket kryss!

Skarp kritik måste jag rikta till Skarpe Nords vaktmästare då de inte har någon snöhög för barnen att leka i inne i området, det finns det på mossen! Annars tröttnar ju barnen efter 5 minuter, trots att jag beskriver för min dotter hur fort Peter Pudich åker egentligen, men hon är inte intresserad av det.

Ikväll smäller det mot laget som är värt mycket pengar, dvs "dyr"Gripen :-).

Med vänlig hälsning Lagledar´n.

Inga kommentarer: